Od niedawna ekonomiczna jazda samochodem jest tak często poruszanym tematem, że stała się nawet wymogiem w egzaminach na polskie prawo jazdy. Jeździć ekonomicznie, czyli tanio, ekologicznie, sprawnie... sama teoria nie wystarczy, by opanować to w praktyce. A ekonomiczna jazda pozwala zaoszczędzić pieniądze, dłużej utrzymać sprawność auta i w dodatku użytkować je w poszanowaniu dla środowiska naturalnego. Jak jeździć ekonomicznie i jakie są właściwie założenia takiego stylu jazdy?
Jeździć ekonomiczne - co to właściwie oznacza?
Dochodzenie do ekonomicznego stylu jazdy wymaga praktyki, ale każda praktyka powinna być poparta solidną teorią. Zanim przejdziemy do wskazówek, jak jeździć ekonomicznie benzyną, dieslem czy automatem, poznajmy zasady, które łączą ekonomiczne style jazdy dowolnym samochodem.
- Przestrzeganie ograniczeń prędkości
90-120 na trasie oraz 50-60 w mieście to nie złośliwy wymysł drogówki. To prędkość, która pozwala przemieszczać się bezpiecznie, sprawnie, a przy tym ekonomicznie. Przyspieszanie tak, że silnik osiąga maksymalny moment obrotowy na którymkolwiek biegu, drastycznie podnosi zużycie paliwa.
- Unikanie postojów z włączonym silnikiem
Najlepiej jest ruszać od razu po włączeniu silnika, a przy postoju trwającym nawet pięć minut gasić go. Sprawne auto nie poniesie uszczerbku na takim działaniu, za to zaoszczędzimy paliwo i oszczędzimy środowisku spalin.
- Kontrolowanie spalania oraz obrotów
Pierwszy bieg jest skrajnie nieekonomiczny - warto go używać przez kilka sekund, tylko po to, by samochód ruszył. Unikajmy też maksymalnych obrotów. Warto też szukać takiego sposobu jazdy, w przy którym samochód spala jak najmniej.
- Unikanie gwałtownego hamowania
O wiele lepszym wyjściem jest hamowanie silnikiem wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Hamowanie na światłach można przewidzieć, podobnie hamowanie przed stopem.
- Kontrola stanu technicznego samochodu
Wreszcie, do ekonomicznego stylu jazdy należy też pilnowanie stanu pojazdu i dbanie o niego. Zużyte oleje, filtry czy łożyska zwiększają spalanie.
Ekonomiczna jazda automatem
Odkąd ręczną skrzynię biegów zaczęła często zastępować automatyczna, dość często przewija się pytanie, jak jeździć ekonomicznie automatem. Wszystko opiera się tu na kontrolowaniu prędkości - pedał gazu należy wciskać zdecydowanie, płynnie, ale nie za szybko. Po osiągnięciu pożądanej prędkości odpuszczamy lekko gaz, żeby "poinformować" skrzynię, że nie zamierzamy dalej przyspieszać. Wtedy skrzynia nie będzie zmieniała biegów na wyższe bez potrzeby. Nowoczesne skrzynie automatyczne mają funkcję "eco", której używają domyślnie, oszczędzając paliwo.
Ekonomiczna jazda a diesel
Oprócz najpopularniejszych samochodów na benzynę, często spotyka się również diesle. Jak jeździć ekonomicznie dieslem? Optymalne, ekonomiczne obroty przy rozpędzaniu diesla powinny mieścić się w zakresie 1700 - 3000 RPM, co daje szerszy zakres obrotów, niż przy jeździe benzyną. Jeżdżąc dieslem, bardzo opłaca się wyrabiać w sobie ekonomiczne nawyki, ponieważ taki typ napędu pozwala zaoszczędzić więcej paliwa, niż benzyna.
Ekonomiczna jazdą benzyną
Zasady ekonomicznej jazdy zostały sformułowane właściwie po to, by odpowiedzieć na pytanie, jak jeździć ekologicznie benzyną. Wystarczy stosować się do powyżej omówionych wytycznych, starając się osiągać coraz wyższy poziom i coraz większą wprawę w ekonomicznej jeździe. Z czasem stosowanie tych zasad stanie się rutyną i codziennością, a nagrodą będzie zauważalny spadek zużycia paliwa - co za tym idzie, również oszczędność pieniędzy.