Autostrady to drogi, po których można się poruszać z największą szybkością - są zatem bardzo wygodnym i prędkim sposobem dostania się na miejsce. Stale budowane są kolejne, pozwalające na szybkie dotarcie z jednego punktu do innego - powstają również rozjazdy, zjazdy, jakieś części są zamykane i przebudowywane itp. Wszystko po to, żeby kierowcom i pasażerom wygodniej się jeździło. Autostrady są bardzo wygodnym sposobem pokonywania trasy, ponieważ ograniczenie prędkości na nich to 140 km/h. Rozpędzając się w ten sposób można bardzo szybko przejechać odległość, która inaczej zajęłaby nam o wiele więcej - licząc, że na przykład musielibyśmy się poruszać po drodze z ograniczeniem do 50 hm/h czy 70 km/h. Za możliwość przejazdu autostradami należy jednak odpowiednio zapłacić. Ile kosztuje kilometr autostrady w naszym kraju i jak wypadamy na tle innych państw?
Kilometr autostrady w Polsce
Wszystko zależy od tego, czy chodzi nam o konkretną autostradę, czy też o dane uśrednione. Ceny autostrad na różnych odcinkach są różne. Wszystkie związane są z tym, że budowa autostrady pochłania sporo pieniędzy, które później należy w jakiś sposób odzyskać. Cena budowy kilometra autostrady w Polsce też może być różna - wszystko jest uzależnione od tego, kto wygra przetarg, czy nie będzie żadnych opóźnień itp. Pod uwagę trzeba również wziąć ukształtowanie terenu i ewentualne problemy, jakie można napotkać po drodze - i z jakimi trzeba się będzie podczas budowy zmierzyć.
W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu autostrad - w każdym razie o wiele mniej niż planowano. Ci jednak, którzy wiele podróżują, widzą na własne oczy rozbudowę kolejnych odcinków i rozwój regionów. Nie jest tak źle, chociaż oczywiście mogłoby być lepiej. Korzyść z braku ukończenia poczynionych inwestycji jest jednak taka, że autostrady są czasem płatne tylko na niektórych odcinkach. System płatności dla samochodów osobowych dzieli się na otwarty oraz zamknięty. Ten pierwszy to płatność na bramkach ustawionych w poprzek drogi. Niestety, taki system czasem powoduje pojawienie się korków - każdy musi przecież uiścić stosowną opłatę, a to chwilę trwa. Bywa, że korki mają kilka kilometrów, a więc i czas przejazdu wydłuża się o czas oczekiwania na swoją kolej. Tworzeniu się takich zatorów na drodze zapobiega system zamknięty - w jego ramach kierowcy pobierają bilet, gdy wjeżdżają na autostradę, a płacą za przejazd nią, gdy z niej zjeżdżają. Przy okazji nie wszyscy jadą tak samo długo, więc opłaty nie są za każdym razem takie same.
Cena autostrad na świecie
Cena autostrad w Polsce jest różnorodna - na każdej z nich obowiązują nieco inne stawki. Warto również mieć na uwadze, że system zamknięty generuje większe wydatki, więc i klienci-kierowcy muszą więcej zapłacić. Na przykład na A1 zapłacimy za kilometr zaledwie 16 groszy - jeśli poruszamy się pojazdem kategorii 1. Na A4, za pokonanie odcinka Kraków-Katowice, zapłacimy 10 złotych, gdy poruszamy się samochodem o dwóch osiach. Jak więc widać, rozpiętość jest spora. Za to drogi ekspresowe w Polsce są darmowe - a nie we wszystkich krajach tak jest.
Jak wypadamy na tle innych krajów? W Austrii kupuje się winiety - na 10 dni, 2 miesiące, albo na rok. Zakładając, że chodzi o jeden przejazd, wybieramy opcję numer 1 i płacimy 9 euro. Dla porównania, w Rumunii winieta 7-dniowa kosztuje 3 euro. W Niemczech poruszanie się po autostradach jest w tej chwili dla samochodów osobowych bezpłatne - ale do czasu. Od 2019 roku każdy będzie musiał uiszczać odpowiednią opłatę. W Portugalii zaś wszystkie autostrady są bezpłatne i raczej nie zanosi się na zmianę.