Wyważanie kół: co ile należy to robić?

Udostępnij:

Coraz więcej kierowców spotyka się z nieprawidłowym wyważeniem kół w swoim pojeździe. Taka jazda może jednak nieść za sobą mnóstwo negatywnych skutków. O wyważaniu kół należy zadbać każdorazowo po zmianie opon, a także po ich naprawie, wypadkach oraz kolizjach. Co to jest i ile trwa wyważanie kół? Co ile nalży je wykonywać? Czym są ciężarki do kół i jakie ich rodzaje występują? Przeczytaj poniżej! 

Co to jest i ile trwa wyważanie kół?

Wyważanie kół polega na tym, aby równomiernie rozłożyć masę opony i felgi w taki sposób, by masa koła na oś pojazdu po zamontowaniu została rozłożona wokół środka obrotu. Nawet nieduże odstępstwa od normy mogą bowiem zostać zwielokrotnione podczas jady z dużą prędkością, a niewielkie dysproporcje wagi w poszczególnych fragmentach obwodu koła stać się znaczące wtedy, gdy pod uwagę weźmiemy duże prędkości obrotowe oraz działające na nie siły odśrodkowe. Mówiąc prościej: chodzi o to, aby w kole nie występowały miejsca o większej lub mniejszej masie.

Ponadto, odpowiednio dobrane do opon felgi stanowią jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w każdym pojeździe. Od ich właściwego wyważenia oraz dopasowania zależą właściwości trakcyjne samochodu. To z kolei ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy oraz pewność prowadzenia. 

Wyważanie kół, w zależności od rodzaju pojazdu trwa od 15 do 45 minut.

Co ile należy robić wyważanie kół?

Jest to niezwykle ważny element całego procesu wyważania kół. Każda firma opon zaleca jednak inny czas dokonywania zabiegu, np. koncern Continental zaleca ponowne wyważenie kół podczas każdej zmiany opon. W ten sposób mamy uniknąć przedwczesnego zużycia się ogumienia na skutek niewyrównoważenia opony z obracającą się felgą oraz drgań.

Ogólne zalecenie wskazują jednak, że wyważanie kół powinniśmy wykonać po upływie 1-2 lat lub przejechaniu 5-10 tysięcy kilometrów.

Jakie są jednak inne powody, dla których należy wyważyć koła?

  • - naprawa opon,
  • - wpadnięcie w głęboką dziurę lub uderzenie w krawężnik,
  • - wypadek lub kolizja,
  • - zakup nowych kół, opon lub obręczy,
  • - dłuższa jazda po bardzo nierównej nawierzchni,
  • - dłuższa jazda w trudnych warunkach pogodowych - śnieg, głębokie błoto,
  • - odczucie niepokojących wibracji karoserii lub kierownicy.

Wyważarka do kół

Ciężarki do kół

Ciężarki do wyważania kół, jakie znajdziesz w sklepie służą do przeciwdziałania oraz korygowania nierównowagom, jakie występują podczas równoważenia opon. Zastosowanie ciężarków do koła w odpowiednim miejscu, czyli inaczej mówiąc dodanie im pożądanej dodatkowej masy powoduje, iż cała masa koła rozkłada się równomiernie wokół osi obrotu. Przekłada się to na fakt, iż koło obraca się bez wibracji. 

Właściwy dobór ciężarków do kół jest zatem ważnym aspektem w całym procesie wyważania koła. W zależności od tego, do jakiego rodzaju pojazdu będzie używany ciężarek, różni się on wagą. Zarówno do motocykli, samochodów osobowych, jak i ciężarowych dostępne są ciężarki zróżnicowane nie tylko pod względem wagi, ale także sposobu montażu: przyklejane do obręczy lub nabijane na obręcz, a także ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane: cynk, stal, ołów. 

Wszystkie warsztaty cenią sobie plastyczny materiał, z jakiego wykonane są ciężarki. Pozwala to wówczas na lepszą instalację odważnika przy jednoczesnym użyciu mniejszej siły.

  • - Ciężarki ołowiane nabijane. Ze względu na swoją dużą gęstość oraz stosunkową elastyczność ołowiu są one niezwykle popularne. Biorąc pod uwagę ich przeznaczenie, możemy wyróżnić ciężarki motocyklowe, ciężarki do wyważania kół pojazdów użytkowych, a także ciężarki do samochodów dostawczych i osobowych. Z uwagi na to, że ołów ma negatywny wpływ na środowisko, w niektórych krajach wprowadzono zakaz jego stosowania w celu wyważenia kół w pojazdach, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.
  • - Ciężarki cynkowe nabijane. Wykonane są one ze stopu cynku, a obecnie są najczęściej wybieranymi ciężarkami w Europie. Ich rozpoznawalny akronim to "Zn". Bardzo szybko zyskały sobie rzeszę wiernych fanów ze względu na przyjazny stosunek do środowiska i stały się alternatywą dla ciężarków ołowianych. Ich gęstość jest jednak niższa niż ciężarków ołowianych, dlatego są one większe.
  • - Ciężarki stalowe nabijane. Stanowią one kolejną alternatywę dla odważników ołowianych. Ich akronim to "Fe". Bardzo często pokryte są one powłoką cynkową w celu zapobiegania korozji ciężarka, a także obręczy aluminiowej. 

0 Komentarze